Strategisch Inkopen - Module 2: Price, Cost & Cash Management

Datum en tijdstip:
2021-11-18T09:00:00 2021-11-19T17:00:00
Locatie:
BluePoint Antwerpen
Adres:
Filip Williotstraat 9
2600 BERCHEM (ANTWERPEN)
Belgiƫ
Aanmeldperiode:

Market intelligence is de basis voor strategisch inkopen. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat je als inkoper kan beschikken over tal van data, zowel over de interne portfolio, maar ook over trends en ontwikkelingen in de externe marktomgeving. Hoe je deze data kan analyseren en gebruiken voor strategische inkoopbeslissingen en preventief risicomanagement, leer je in deze 2e module van de cyclus Strategisch Inkopen. Cost & cash management is een ander strategisch inkoopproces waarbij je, vaak in samenwerking met finance, op zoek gaat naar extra waarde via doordacht cash management vanuit inkoop, via voorraad- en betalingsbeheer, evenals een doorgedreven kostenanalyse en -optimalisatie.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot ervaren inkopers en inkoopmanagers die een volgende stap willen zetten in inkoopmaturiteit, die vanuit inkoop willen meewerken aan waarde creatie en die hun relaties met leveranciers en interne stakeholders willen uitdiepen en maximaliseren.

PROGRAMMA

Dag 1
Cost

  • De basis: kostmodel product cost engineering
  • Logic tree analyse in lijn met value chain mapping
  • Cost elementen en cost drivers
  • Reformulatie en optimalisatie van specificaties
  • TCO: overige kost impact zones
  • Mini cases

Cash

  • Working capital: wat is dat juist?
  • Cash is king: waarom?
  • WACC: wat is cash waard voor jouw bedrijf?
  • DPO en DOI: betalingstermijnen en voorraden
  • Cash omzetten in echt geld: rekenmodellen
  • Kopen versus leasing of renting
  • Mini cases


Dag 2
Market intelligence en risk management

  • Market intelligence: welke info is een directe meerwaarde?
  • 8 info domeinen met directe meerwaarde
  • Hoe bouw je snel marktkennis op?
  • Commodity en andere markten
  • Market Risk Management: framework
  • Market fundamentals en technics
  • Inkoopbeslissingen rekening houdend met market intelligence
  • Risk management: overige domeinen

Value creation & supplier enabled innovation

  • Wat is value? Framework
  • Link met de value chain analyse
  • Upfront SLA denken doorheen de keten
  • 4 toepassingsgebieden voor innovatie
    • Product en technology innovation
    • Product en service innovation
    • Process innovation
    • Business model innovation
  • Best practices: supplier enabled innovation
  • Mini cases

Q&A

  • Eigen topics en vragen van de cursisten