Strategisch Inkopen - Module 1: Strategisch Category Management en SRM

Datum en tijdstip:
2022-04-19T00:00:00 2022-04-20T00:00:00
Locatie:
BluePoint Antwerpen
Adres:
Filip Williotstraat 9
2600 BERCHEM (ANTWERPEN)
Belgiƫ
Aanmeldperiode:

In deze module neem je de volgende stap op weg naar meer inkoopmaturiteit. Via advanced category management ga je op basis van een doorgedreven marktkennis en -analyse, een specifieke inkoopstrategie uitwerken voor een bepaalde product- of diensten categorie. Vervolgens zet je deze strategie om in een concreet actieplan. Tevens ga je de relaties en samenwerking met je topleveranciers optimaliseren, zodat je samen meer toegevoegde waarde kan genereren. En tenslotte leer je hoe je de relaties met jouw interne stakeholders kan verbeteren, zodat inkoop beschouwd zal worden als een partner voor de business.

Doelgroep

Deze opleiding richt zich tot ervaren inkopers en inkoopmanagers die een volgende stap willen zetten in inkoopmaturiteit, die vanuit inkoop willen meewerken aan waarde creatie en die hun relaties met leveranciers en interne stakeholders willen uitdiepen en maximaliseren.

PROGRAMMA

Dag 1
Advanced category management

  • Category management frame
  • Proces, fasering en deliverables
  • Categorie analyse en intelligence: welke info zoeken we
  • Categorie strategie en plan: info omzetten in een actieplan
  • Mini cases

SRM: maximaliseren van toegevoegde waarde van je topleveranciers

  • SRM proces en kader
  • Kernleveranciers activeren: hoe doe je dat?
  • SRM segmentatie, voorwaarden, toegevoegde waarde
  • Supplier mapping als startoefening
  • SRM interactie en communicatie
  • Mini cases

Dag 2
Business engagement & stakeholder management

  • Budget, procurement plan, stakeholders actieplan
  • Stakeholder levels: type interacties en fasering
  • Procurement business partner rol
  • Sponsors en projectteams
  • Maak je eigen stakeholder plan en agenda
  • Business engagement: tips
  • Mini cases

Let’s do it ! Business cases ‘direct’ en ‘indirect’

  • Case 1: triple packaging
  • Case 2: Total FM