Opleidingscyclus Inkoopmanagement - strategie en organisatie
Module 2: Optimalisatie inkoopprocessen en digitalisering
Alvorens te digitaliseren moeten inkoopprocessen efficiënt georganiseerd worden. Tijdens deze opleiding doorloop je de verschillende inkoopprocessen op operationeel, tactisch en strategisch niveau die nodig zijn om een professionele inkooporganisatie te ondersteunen. Ook krijg je inzicht in hoe de belangrijkste processen kunnen geoptimaliseerd worden met oog voor de impact van digitalisering op deze processen. Er wordt ook veel aandacht besteed aan procurement intelligence (data analyse) en het procurement dashboard (meten en rapporteren van inkoopperformantie)
Doelgroep
Dit opleidingsniveau richt zich tot inkoopprofessionals die op managementniveau actief zijn of willen worden.
PROGRAMMA
DAG 1
Overzicht en frame procurement processen
Framework, proceslevels
Kernprocessen
- Operationele procurement processen
(P2P, Procurement logistics, SQA)
- Tactische procurement processen
(Sourcing, Contract Management, Supplier Management)
- Strategische procurement processen
(Category Management, Risk Management, Stakeholder Management)
- Procurement intelligence
(Spend intelligence, Market intelligence, Reporting)
Procurement dasboard: KPI’s, meting en reporting
- Cost en Cash Meten
- Waarde concreet maken
- Compliance en risico management
- Result management process
- KPI vertaling naar Direct, Indirect en Capex procurement
- Case: Dashboard example
DAG 2
Optimalisatie kernprocessen in de praktijk
- Optimalisatietrack 1: Category Management & Strategic Sourcing
- Optimalisatietrack 2: Procurement Intelligence & P2P
Digitalisering en impact op procurement processen
- De digitale agenda van inkoop
- Connectivity en cloud denken
- Best practices
Q&A
- Eigen topics en vragen van de cursisten
Schrijf in