Opleidingscyclus Strategisch inkopen

Module 1: Strategisch Category Management en Supplier Relation Management

Deze 4-daagse opleiding levert je als inkoper de nodige kennis, praktische tools en ondersteuning om succesvol en efficiënt te functioneren in een professionele inkoopafdeling. Je leert de taak van inkoop situeren binnen je bedrijf. Je leert de markt en je eigen inkoopporfolio analyseren, duidelijke specificaties omschrijven, leveranciers evalueren en selecteren, kostprijzen analyseren, een inkoopbudget opstellen en rapporteren over jouw resultaten.  Dankzij tal van praktijkvoorbeelden, oefeningen en checklists kan je ook onmiddellijk de link leggen naar de dagelijkse praktijk.

Doelgroep

Inkopers met 3 tot 5 jaar ervaring, sourcing specialisten, inkoop analysten, category buyers, contract buyers.

PROGRAMMA

Dag 1
Advanced category management

  • Category management frame
  • Proces, fasering en deliverables
  • Categorie analyse en intelligence: welke info zoeken we
  • Categorie strategie en plan: info omzetten in een actieplan
  • Mini cases

SRM: maximaliseren van toegevoegde waarde van je topleveranciers

  • SRM proces en kader
  • Kernleveranciers activeren: hoe doe je dat?
  • SRM segmentatie, voorwaarden, toegevoegde waarde
  • Supplier mapping als startoefening
  • SRM interactie en communicatie
  • Mini cases

Dag 2
Business engagement & stakeholder management

  • Budget, procurement plan, stakeholders actieplan
  • Stakeholder levels: type interacties en fasering
  • Procurement business partner rol
  • Sponsors en projectteams
  • Maak je eigen stakeholder plan en agenda
  • Business engagement: tips
  • Mini cases

Let’s do it ! Business cases ‘direct’ en ‘indirect’

  • Case 1: triple packaging
  • Case 2: Total FM
Schrijf in

Terug naar de cyclus