Opleidingscyclus Strategisch inkopen

Module 3: Strategisch Onderhandelen met Kernleveranciers en Stakeholders

Deze 4-daagse opleiding levert je als inkoper de nodige kennis, praktische tools en ondersteuning om succesvol en efficiënt te functioneren in een professionele inkoopafdeling. Je leert de taak van inkoop situeren binnen je bedrijf. Je leert de markt en je eigen inkoopporfolio analyseren, duidelijke specificaties omschrijven, leveranciers evalueren en selecteren, kostprijzen analyseren, een inkoopbudget opstellen en rapporteren over jouw resultaten.  Dankzij tal van praktijkvoorbeelden, oefeningen en checklists kan je ook onmiddellijk de link leggen naar de dagelijkse praktijk.

Doelgroep

Inkopers met 3 tot 5 jaar ervaring, sourcing specialisten, inkoop analysten, category buyers, contract buyers.

PROGRAMMA

Deel 1: Bouwstenen van strategische negotiaties

  • Analyse van strategische inkoop- en verkoopposities vanuit een preonderhandelingsstandpunt
  • Machtsbronnen en onderhandelingstechnieken als je niet onderhandelt in de “buyer zone”
  • Hoe de machtsbalans beïnvloeden
  • Reverse denkpatronen tussen verkopers en inkopers: een gemeenschappelijke zone creëren
  • De kunst van de “opties”
  • Hoe ketenkennis, relationship building en customer attractiveness in de strijd gooien
  • Hoe kosten, waarde en risico concreet maken en uitonderhandelen
  • Hoe een impasse creëren en doorbreken
  • Voor de spiegel . Ken en stretch jezelf: wendbaarheid in stijl en aanpak
  • Psycholinguistische macht: laat de “juiste” woorden en toon het werk doen
  • Beïnvloeden zonder te spreken: gebruik actief de kracht van nonverbale communicatie
  • Onderhandelen met interne stakeholders: is het echt anders?
  • Beïnvloedingsstijlen mixen

Deel 2: Workshop: Onderhandelen op strategisch niveau
Onderhandelen op strategisch niveau met real life cases, uitgebreide analyse en advies op basis van camerabeelden .

  • Onderhandeling veroorzaakt door een enorme prijsstijging van een totaal toeleveringspakket met een partner-leverancier gekoppeld aan flexibele voorraden en een SLA
  • Onderhandelen van een innovatie ontstaan uit de samenwerking in een balanced partnership
  • Onderhandeling van een jaarcontract met een machtige en monopolistische leverancier
  • Buy in creëren bij de CFO voor support en samenwerking binnen een nieuw inkoopproject .

Smile – you are on camera!

Aan de hand van gefilmde rollenspellen, krijg je feedback over jouw eigen onderhandelingsaanpak . Hierdoor kan er direct teruggegrepen worden naar diverse gefilmde fragmenten en doorbraakmomenten om zo diepgaande feedback te geven .
Na dag 2 van de workshop worden alle beeldfragmenten steeds verwijderd .

Schrijf in

Terug naar de cyclus