MARKTANALYSE EN INKOOPSTRATEGIE VOOR TRANSPORT

Datum en tijdstip:
2019-01-24T09:00:00 2019-01-25T17:00:00
Locatie:
CSR Campus, Gent
Adres:
Merelbekestationplein 10
9050 Gent
Aanmeldperiode:
2018-06-25T00:00:00 2019-01-24T00:00:00

Als transport-inkoper is het belangrijk om de juiste strategische keuzes te maken, die aansluiten bij de specifieke transportbehoeften en doelstellingen van jouw bedrijf. Een bedrijfsvisie die duurzaamheid laat primeren, resulteert bijvoorbeeld in een heel andere oplossing dan de keuze voor optimale klantgedreven service. Bovendien kan de optimale transportcombinatie verschillen per productsegment, dus een doorgedreven portfolioanalyse is noodzakelijk als basis voor een degelijke transport procurement strategie.

Doelgroep

Deze opleidingscyclus is bedoeld voor inkopers van transport, inkoopmanagers en transportmanagers van verladende bedrijven en logistieke service providers.

Programma

DAG 1

  1. Globale en Europese context
  2. Strategische keuzes (outsourcing, zelf organiseren, multimodaal, horizontale samenwerking, sutainability, ...)
  3. Netwerkdesign en effect op transport
  4. Type transport aankopen, type leveranciers en resulterende aankoopaanpak
  5. Portfolio analyse van de diverse transportsegmenten
  6. Segmenten en subsegmenten: analyse per subsegment is een must
  7. Het mappen van het samenwerkingsproces met je leverancier als startpunt van elke verbetering
  8. Wat zijn de costdrivers achter elke transportprijs: hoe kunnen we hier impact op hebben
  9. Customer of choice? Spiegeling met de verkoopportfolio strategie van de leveranciers
  10. SRM toegepast op de transportwereld
  11. Best practices en strategische opties vanuit diverse bedrijven naar transportinkopen toe
  12. Strategiecase ABC

DAG 2

  1. Van analyse naar sluitend contract: het inkoopproces stap per stap toegelicht
  2. Hoe je bestaande transporteurs marktconform houden
  3. Prijzen, cost & cash
  4. Best practices naar transparantie toe
  5. RFI's voor transport in de praktijk
  6. RFQ's voor transport in de praktijk
  7. Uitonderhandelen op bases van duidelijke en slimme prijsmatrixen
  8. Prestaties scherp opvolgen: slimme KPI's en een professionele SLA
  9. Voorbeelden
  10. Sourcing Case
Klik hier voor de volledige cyclus Aankopen van Transport