Operationeel Inkopen

Datum en tijdstip:
2017-09-12T00:00:00 2017-09-19T00:00:00
Locatie:
BluePoint Antwerpen
Adres:
Filip Williotstraat 9
2600 Berchem
Aanmeldperiode:

Purchase to pay

Een operationele inkoper ben je sneller dan je denkt. Plaats je bestellingen? Moet je soms prijzen aanvragen of offertes vergelijken? Heb je regelmatig (telefonisch) contact met leveranciers? Dan is deze opleiding voor jou! Na afronding zal je door het bos de bomen zien: vele termen zullen duidelijk zijn, handige checklists worden meegegeven, de verschillende stappen in een aankoopproces komen aan bod en heel veel praktische tips zullen je helpen tijd besparen en fouten voorkomen. Alles wat een operationele inkoper moet weten om zelfzeker zijn of haar rol te kunnen vervullen!


Doelgroep
Dit opleidingsniveau richt zich tot:

  • Neofieten in het inkoopvak zonder ervaring en voorkennis.
  • Inkoopassistenten, junior buyers, operationele inkopers, …
  • Iedereen die actief is in het P2P proces; van bestelling tot betaling.
  • Niet-inkoop professionals die occasioneel inkooptaken stellen: Operations, R&D, Sales, HR, Marketing, …

Programma

  1. Een betere kijk op de inkoopfunctie
    - Gebruikelijke terminologie in procurement
    - Purchasing in de value chain
    - Soorten inkoop (direct, indirect, investeringen/ goederen, diensten)
    - Soorten goederen
    - Taak van de operationele inkoper

  2. Het inkoopproces stap voor stap
    - Voorbereiding
    - Specificatie (functioneel/technisch/logistiek/...)
    - Selecteren (RFI, RFP, RFQ)
    - Contracteren (wanneer is er een bindende overeenkomst/contractmanagement)
    - Bestellingen en leveringen opvolgen (soorten orders,optimalisatie, orderbevestiging, acceptatie, betaling)
    - Performantie-opvolging – waar kan je het verschil maken?

  3. Procedures - methodes - tools
    Communicatie met leveranciers en interne klanten
    - Herken de truuks van de verkoper
    - Hoe word je een graag geziene klant?
    - Assertief spreken + actief luisteren
    - Non-verbale communicatie (body language-
    - Wie is je klant?
    - Hoe omgaan met klachten, onvriendelijkheid en onduidelijkheid?

 

In samenwerking met SOLVINT150px.JPG